Alles wat Je moet weten
Sinds 1 januari 2023 zijn er strengere regels ingevoerd voor de APK-keuring van dieselvoertuigen in Nederland. De nieuwe regelgeving legt de nadruk op de aanwezigheid en werking van roetfilters, en dit kan leiden tot een afkeur als het filter niet aan de eisen voldoet. Op deze pagina bespreken we alles wat u moet weten over APK-afkeur op roetfilters en hoe u kunt voorkomen dat uw dieselvoertuig wordt afgekeurd.
Een roetfilter, ook wel dieselpartikelfilter (DPF) genoemd, is een essentieel onderdeel van dieselmotoren. Het is ontworpen om schadelijke deeltjes die vrijkomen bij het verbranden van diesel, zoals roet, op te vangen. Deze deeltjes dragen bij aan luchtvervuiling en vormen een bedreiging voor de volksgezondheid en het milieu. Roetfilters zijn daarom verplicht voor alle dieselvoertuigen die na 2011 zijn gebouwd, om te voldoen aan de Europese emissienormen.
Een goed functionerend roetfilter kan de uitstoot van roetdeeltjes met 95 tot 99 procent verminderen. Dit maakt het een belangrijk hulpmiddel in de strijd tegen luchtvervuiling, vooral in stedelijke gebieden.
De deeltjestellertest is een nieuw onderdeel van de APK voor dieselvoertuigen. Bij deze test wordt het aantal deeltjes in de uitlaatgassen gemeten met behulp van een speciaal apparaat. Deze meting wordt uitgevoerd terwijl de motor stationair draait, en de test duurt ongeveer 90 seconden. De deeltjesteller meet het aantal deeltjes per kubieke centimeter. Als het aantal deeltjes te hoog is, wordt het voertuig afgekeurd.
Deze test wordt uitgevoerd bij dieselvoertuigen die zijn uitgerust met een roetfilter en waarvan het bouwjaar na 2011 ligt. Voertuigen die niet met een roetfilter zijn geleverd, zijn vrijgesteld van deze test.
Er zijn verschillende redenen waarom een dieselvoertuig kan worden afgekeurd op basis van de deeltjestest. Hier zijn de meest voorkomende oorzaken:
Als uw dieselvoertuig wordt afgekeurd vanwege problemen met het roetfilter, biedt De Roetfilterspecialist verschillende diensten aan om u te helpen het probleem snel en efficiënt op te lossen. Onze experts zorgen ervoor dat uw voertuig weer voldoet aan de APK-eisen en probleemloos de keuring doorkomt. Hier zijn de stappen die wij voor u kunnen uitvoeren:
Roetfilter reinigen of vervangen
In veel gevallen kan het probleem worden opgelost door het roetfilter te reinigen. Bij De Roetfilterspecialist maken we gebruik van geavanceerde reinigingstechnieken om ervoor te zorgen dat uw roetfilter weer optimaal functioneert. Is het filter ernstig beschadigd of versleten? Geen zorgen! Onze technici zorgen voor een snelle vervanging, zodat uw voertuig weer voldoet aan de emissienormen en de APK keuring.
Uitgebreide diagnose
Voordat we tot actie overgaan, voeren onze specialisten een grondige diagnose uit. Dit stelt ons in staat om exact vast te stellen wat de oorzaak is van de afkeur. Soms is een eenvoudige reiniging van het roetfilter voldoende, maar in andere gevallen kan het nodig zijn om de EGR-klep of de injectoren te controleren op vervuiling. Onze diagnose zorgt ervoor dat we gericht kunnen werken aan het oplossen van het probleem, zodat u geen onnodige kosten maakt.
Herstel van software aanpassingen
Heeft uw voertuig in het verleden een software-aanpassing ondergaan, bijvoorbeeld vanwege het verwijderen van het roetfilter? Dan kan dit problemen opleveren bij de APK-keuring. Bij De Roetfilterspecialist kunnen we deze aanpassingen herstellen, zodat de oorspronkelijke instellingen van uw voertuig worden hersteld en het roetfilter correct functioneert. Dit zorgt ervoor dat uw voertuig weer voldoet aan de wettelijke eisen en soepel door de APK komt.